Laman ini bermatlamat menjadi satu pusat rujukan untuk senario politik di Malaysia dengan merujuk kepada 3 sumber yang berbeza iaitu sumber bebas(malaysiakini), sumber barisan nasional(Berita Harian), dan sumber pakatan rakyat(Harakah Daily). Diharap dengan merujuk kepada 3 sumber ini, dapat menjadikan laman ini satu laman pusat sumber politik malaysia yang adil dan saksama

MASUKKAN EMEL ANDA UNTUK MENGETAHUI BERITA POLITIK 3 SUMBER TERUS KE EMEL ANDA

Disediakan oleh Google FeedBurner & Laman Sumber Politik Malaysia Adil dan Saksama

MALAYSIAKINI (SUMBER BEBAS)

Berita Utama Malaysiakini

HARAKAH ONLINE (SUMBER PAKATAN RAKYAT)

Berita Utama HarakahDaily

BERITA HARIAN(SUMBER BARISAN NASIONAL)

Berita Terkini: Berita Harian Malaysia

PENAFIAN: PEMILIK LAMAN WEB SUMBER POLITIK MALAYSIA TIDAK BERTANGGUNGJAWAB TERHADAP SEGALA KESAN BAIK DAN BURUK YANG BERLAKU HASIL MAKLUMAT DIPEROLEHI MELALUI LAMAN WEB INI. SEGALA MAKLUMAT ADALAH HAK MILIK MUTLAK DAN TANGGUNGJAWAB PEMILIK SUMBER ASAL

Friday, April 16, 2010

Sumber Pakatan Rakyat(HarakahDaily) Preview: Zaid prihatin isu pemilikan tanah adat Orang Asal

alon Pakatan Rakyat daripada PKR, Datuk Zaid Ibrahim akan mengangkat isu pemilikan tanah adat Orang Asal dalam manifestonya pada Pilihan Raya Kecil Parlimen Hulu Selangor.

Dengan pengalaman luasnya yang pernah menjawat jawatan menteri di kabinet, beliau juga akan memberi perhatian terhadap taraf sosioekonomi mereka yang diabaikan sejak 50 tahun lalu.

Zaid sebelum ini antara yang lantang menyuarakan keprihatinannya terhadap nasib Orang Asal di Sarawak, Sabah dan Semenanjung Malaysia.

Beliau banyak berbincang dengan peguam dan aktivis hak tanah adat di Sarawak beserta melawat perkampungan Orang Asal di Bidor dan Temerloh bagi mengetahui dengan lebih jelas permasalahan-permasalahan mereka.

Beliau juga telah menyatakan sokongan tentang pentingnya Malaysia menggubal dasar tentang 'Hak-Hak Orang Asal Malaysia' bagi menjamin kesejahteraan masyarakat tersebut dan hak tanah adat mereka.

Beliau sebelum ini turut menyatakan kegusaran bahawa Orang Asli Semenanjung tidak disenaraikan sebagai “Bumiputera” oleh Perkara 153 and 161 Perlembagaan Persekutuan.

Zaid percaya merekalah orang yang paling layak sekali kerana bukan sahaja sebagai Orang Asal, tetapi juga disebabkan kemiskinan mereka.

Ianya selaras dengan hasrat kerajaan Pakatan Rakyat Negeri Selangor di bawah kepimpinan Menteri Besar, Tan Sri Khalid Ibrahim yang mahu melihat nasib Orang Asal dibela dan diberi fokus dalam pentadbiran pakatan rakyat.

Dalam Bajet 2010 yang dibentang November tahun lalu, Kerajaan Negeri Selangor menyatakan komitmen untuk memberi milik tanah-tanah pusaka itu kepada Orang Asli yang berhak.

untuk berita lanjut, sila klik disini

0 comments: