Laman ini bermatlamat menjadi satu pusat rujukan untuk senario politik di Malaysia dengan merujuk kepada 3 sumber yang berbeza iaitu sumber bebas(malaysiakini), sumber barisan nasional(Berita Harian), dan sumber pakatan rakyat(Harakah Daily). Diharap dengan merujuk kepada 3 sumber ini, dapat menjadikan laman ini satu laman pusat sumber politik malaysia yang adil dan saksama

MASUKKAN EMEL ANDA UNTUK MENGETAHUI BERITA POLITIK 3 SUMBER TERUS KE EMEL ANDA

Disediakan oleh Google FeedBurner & Laman Sumber Politik Malaysia Adil dan Saksama

MALAYSIAKINI (SUMBER BEBAS)

Berita Utama Malaysiakini

HARAKAH ONLINE (SUMBER PAKATAN RAKYAT)

Berita Utama HarakahDaily

BERITA HARIAN(SUMBER BARISAN NASIONAL)

Berita Terkini: Berita Harian Malaysia

PENAFIAN: PEMILIK LAMAN WEB SUMBER POLITIK MALAYSIA TIDAK BERTANGGUNGJAWAB TERHADAP SEGALA KESAN BAIK DAN BURUK YANG BERLAKU HASIL MAKLUMAT DIPEROLEHI MELALUI LAMAN WEB INI. SEGALA MAKLUMAT ADALAH HAK MILIK MUTLAK DAN TANGGUNGJAWAB PEMILIK SUMBER ASAL

Thursday, May 13, 2010

Sumber BN(Berita Harian): Masyarakat Cina, Melayu Sibu dapat durian runtuh


Masyarakat Cina, Melayu Sibu dapat durian runtuh


2010/05/13
NAJIB diiringi calon BN, Robert Lau (kiri) bersalaman dengan pengurusan sekolah dan guru pada majlis ramah mesra bersama warga pendidik di Sibu, semalam.
NAJIB diiringi calon BN, Robert Lau (kiri) bersalaman dengan pengurusan sekolah dan guru pada majlis ramah mesra bersama warga pendidik di Sibu, semalam.
PM lulus segera peruntukan pertingkat kebajikan penduduk

SIBU: Masyarakat Cina dan Melayu di sini menerima ‘durian runtuh’ apabila Datuk Seri Najib Razak yang tiba untuk lawatan rasmi dua hari bermula semalam, meluluskan segera peruntukan bagi kepentingan kedua-dua kaum itu.
Bagi masyarakat Cina, Perdana Menteri bukan saja meluluskan peruntukan RM18 juta untuk 65 sekolah bantuan Cina dan dua sekolah kebangsaan di bandar ini, malah menyerahkan terus cek itu pada satu majlis, petang semalam.
Pada satu majlis lain di Masjid An Nur, malam tadi, Najib mengumumkan sumbangan Kerajaan Persekutuan dan negeri berjumlah RM6.6 juta bagi kebajikan masyarakat Islam termasuk bagi pembinaan dua masjid baru.

Hari ini, masyarakat Iban akan menerima kunjungan Perdana Menteri apabila menghadiri majlis mesra bersama mereka di Rumah Panjang Sebastian Onggoh, Pasai Besar di Jalan Teku Sibu.

Bagi masyarakat Cina, peruntukan terbesar berjumlah RM10 juta diberikan kepada 60 Sekolah Jenis Kebangsaan Cina SJK (C); RM5 juta untuk lima Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan Cina, SMJK (C); RM2 juta lagi bagi membina bangunan baru di Sekolah Menengah Kebangsaan Kebangsaan (SMK) Sacred Heart dan RM1 juta untuk membiayai pembinaan bangunan baru Sekolah Kebangsaan St Mary.

Pengumuman Najib yang dibuat pada majlis ramah mesra dengan United Association of Chinese Secondary School (UACSS) dan United Association of Chinese Primary Aided School (UACPAS) disambut dengan tepukan gemuruh dan sorakan 1Malaysia daripada lebih 2,000 warga pendidik yang hadir.
Najib berkata, beliau tidak perlu meyakinkan masyarakat Cina mengenai kepentingan pendidikan kerana beliau sedar bagi kaum Cina pendidikan adalah segala-galanya dan kaum itu sanggup mengorbankan apa saja demi pendidikan.

"Tetapi anda (sekolah Cina) juga perlukan bantuan kerajaan. Apakah saya tidak betul?. Biar saya tanya anda ini, siapakah kawan sebenar pendidikan Cina di negara ini.

“Ketika saya Menteri Pelajaran pada 1996, apabila Akta Pelajaran dipinda, saya mengambil risiko politik ketika itu dengan menggugurkan Seksyen 21(2) untuk menjadikan Sekolah Cina sebagai Sekolah Kebangsaan," katanya ketika berucap pada majlis itu, yang turut dihadiri calon BN bagi pilihan raya kecil Parlimen Sibu, Robert Lau Hui Yew

0 comments: